Італьянскі
пісьменнік, сусветна вядомы
сваімі раманамі аб уладзе і
карупцыі на Сіцыліі. Пачаў сваю
працоўную дзейнасць настаўнікам
пачатковай школы (з 1949 па 1957 у г.Кальтанісэта,
з 1957 па 1968 у Палерма), адначасова
– час ад часу – выдаваў раманы,
апавяданні, тэатральныя творы,
эсэ якія – па яго ўласных словах
– фармавалі нейкі адзіны твор,
мэтай якога было праілюстраваць
трагедыю былога і сучаснасці
Сіцыліі і народа, які там жыве.
Зборнік
апавяданняў “Парафіі
Рэгальпетра” (LeparocchiediRegalpetra,1956)
– гэта нізка гісторый аб
вясковай Сіцыліі, ў якой дамінуе
мафія і фашысцкая партыя, а пасля
вайны – кіраўніцтва з боку
мясцовых членаў хрысціянска-дэмакратычнай
партыі (якая, дарэчы, кіравала
ўсёй краінай да канца 80-х гадоў). У
1958 г. выходзіць кніга апавяданняў
“Цётка і дзядзька з Сіцыліі” (Glizii diSicilia ), а затым раманы аб
сучасным жыцці вострава (Дзень
савы - Ilgiornodellacivetta (1961), Кожнаму
сваё - Aciascunoilsuo (1966) і Todomodo (1974, па
якім у 1976 г. быў зняты фільм),
сюжэты якіх абапіраліся на
паліцэйскія расследаванні,- у іх
пісьменнік выкарыстоўвае suspense -
тыповы элемент дэтэктыўнага
рамана, далучаючы да яго свае
філасофскія разважанні і
метафару. Такая ж наратыўная
схема адчуваеццаў раманах, і “Кантэкст”
(Ilcontesto, 1971), па якім вядомы
рэжысёр Ф.Розі ў 1976 г. зняў фільм
“Знакамітыя трупы”, і “Знікненне
Маяраны” (LascomparsadiMajorana, 1975), аб
загадкавым знікненні фізіка з г.Катаніі
Эттарэ Маярана.
Раманы
Шашы, якія крытыка лічыць
гістарычнымі (“Егіпецкі савет” -
Ilconsigliod'Egitto (1963) і“Кандыда” - Candido(1979)),
як і іншыя, з розных пунктаў
гледжання аналізуюць гісторыю і
сучаснасць розных сацыяльных
асяроддзяў Сіцыліі і – як нейкае
адзінае палатно (і як гэта было ў
свой час ў творчасці Пірандэла) –
ствараюць абагульненую
філасофскую карціну ўмоў
чалавечага існавання.
З
1978 г. пісьменніка больш цікавіць
эсэістыка і палітычная гісторыя (Справа
Мора - L'affaireMoro, 1978; На баку
няверных - Dallapartedegliinfedeli, 1979); як
прадстаўнік радыкальнай партыі
Італіі, ён становіцца членам
еўрапейскага парламента ў 1979 г. У
апошнія гады творчасці выходзяць
раманы-аповесці “Вядзьмарка і
капітан” (Lastregaeilcapitano, 1986), “Адчыненыя
дзверы” (Porteaperte, 1988, экранізаваны
рэж. Дж.Амеліа ў 1990) і “Простая
гісторыя” (Unastoriasemplice, 1989), - творы,
у якіх за тыповай гісторыяй усе
больш выразна гучаць маральна-філасофскія
разважанні аўтара.
Па
маючыхся звестках, беларускую
мову творы Л.Шашы не
перакладаліся.
- Le parrocchie
di Regalpetra / Парафіі Рэгальпетра
(1956)
- Gli zii di Sicilia / Цётка і дзядзька з
Сіцыліі (1958)
- Il giorno della civetta / Дзень савы (1961)
- Il Consiglio d'Egitto / Егіпецкі Савет
(1963)
- L'onorevole / Паважаны (1965)
- A ciascuno il suo / Кожнаму сваё (1966)
- Morte dell'inquisitore / Смерць
інквізітара (1967)
- La corda pazza / Звар'яцелая вяроўка
(1970)
- Atti relativi alla morte di Raymand Roussel / Акты,
якія датычаць смерці Р.Русэля
(1971)
- Il contesto/ Кантэкст (1971)
- Il mare colore del vino/ Мора віннага
колеру (1973)
- Cruciverba / Крыжаванка (1982)
- La strega e il capitano / Вядзьмарка і
капітан (1986)
- 1912+1 / 1912+1 (1986)
- Porte aperte / Адчыненыя дзверы (1987)
- Lessico pirandelliano / Слоўнік
Пірандэла (1989)
- A futura memoria / На будучую памяць
(1989)
- La lettera anonima / Ананімны ліст