Fra Bonvesin dra Riva, ke sta im borgo
Legnian,
de le cortesie da desco quilò ve dise
perman;
de le cortesie cinquanta ke se dén
servar al desco
fra Bonvesin dra Riva ve'n parla mo' de
fresco.
La premerana è questa ke, quando tu ve'
a mensa, 5
del pover besonioso imprimamente impensa:
ké, quand tu pasci un povero, tu pasci
lo to pastor,
ke t'à pasce pos la morte in l'eternal
dolzor.
La cortesia segonda: se tu sporzi aqua a
le man,
adornamente la sporze, guarda no sii
vilan. 10
Assai ghe'n sporze, no tropo, quand è lo
tempo dra
stae;
d'inverno, per lo fregio, im pice na
quantitae.
La terza cortesia sì è: no sii trop
presto
de corre senza parolla per assetar al
desco;
s'alcun t'invidha a noze, anze ke tu sii
assetao, 15
per ti no prende quel asio dond tu fizi
descaçao.
L'oltra è: anze ke tu prindi lo cibo
apparegiao,
per ti on per to maior fa' sì k'el sia
signao:
trop è gordo e villan e incontra Criste
malegna
lo qual ni ai oltri guarda ni 'l so
condugio no
segna.
20
La cortesia cinquena: sta' conzamente al
desco,
cortese, adorno, alegro e cofortoso e
fresco;
no di' stà cuintoroso ni gramo ni
travacao
ni co le gambe incrosae ni torto ni
apodiao.
La cortesia sexena, da po' ke l'hom se
fidha, 25
sì è: no apodiarse sor la mensa bandia.
Ki fa dra mensa podio, quel hom no è
cortese,
quand el gh'apodia le gomedhe on ghe ten
le brace
destese.
La cortesia setena sì è, in tuta zente:
no trop mangiar ni poco, ma
temperadhamente. 30
Quel hom, o' k'el se sia, ke mangia trop
ni poco,
no vego quent pro se ghe sia a l'arma ni
al corpo.
La cortesia ogena si è, ke Deo n'acresca,
no trop impir la boca ni trop mangiar im
presa;
lo gordo ke mangia im pressa, ke mangia
a boca
plena,
35
quand el fisse appellao, el have
responde a pena.
La cortesia novena sì è poco parlar
et a tenir pos quello k'el ha tollegio a
far:
ké l'hom, tanfin k'el mangia, s'el usa
trop a dire,
le fragore fò dra boca sovenzo ghe pò
inxire. 40
La cortesia desena sì è: quand tu he
sedhe,
travond inanze lo cibo, e furbe la boca,
e beve.
Lo gordo ke beve im presa, inanze k'el
voie la canna,
a l'oltro fa fastidio ke beve sego in
compàgnia.
E l'undexena è questa: no sporze la copa
a l'oltro, 45
quand el ghe pò atenze, s'el no te'n
fesse acorto.
Zascun hom prenda al desco la copa quand
ghe plas,
e quand el ha bevudho la dé mete zoso in
pax.
La dodesena è questa: quando tu di'
prende la coppa,
con doe mâ la receve, e ben te furbe la
boca. 50
Co l'una conzamente no se pò-la ben
receve:
azò ke 'l vin no se spanda, con doe man
sempre beve.
La tredesena è questa: se ben tu no voi
beve,
s'alcun te sporze la copa, sempre la di'
receve;
quando tu la he recevudha, ben tosto la
poi mete
via,
55
on sporze a verun oltro k'è tego in
compania.
L'oltra ke segue è questa: quand tu e' a
li convivii,
anc sia bon vin in desco, guarda ke tu
no te invrii.
Ki se invria matamente, in tre mainere
offende:
el nox al corpo e a l'anima, e perde lo
vin k'el
spende.
60
La quindesena è questa: se ben verun
ariva,
no leva in pe dal desco, se grand cason
no ghe sia.
Tanfin tu mangi al desco, no dex moverse
illora
per mor de fà careza a quilli ke te
veneno sovra.
La sedesena apresso sì è con veritae
: 65
no sorbiliar dra boca quand tu mangi con
cugial.
Quel hom e quella femena k'entro cugial
forfolia,
fa sì com' fa la bestia ke mangia la
corobia.
La dexsetena apresso sì è: quand tu
stranudhi
on k'el te prende la tosse, guarda com'
tu te
lavori.
70
In l'oltra parte te volze, de cortesia
impensa,
azò ke dra saliva no zese sor la mensa.
La dexeogena è questa: quando l'omo se
sente ben
san,
no faza, o' k'el se sia, del
companadhego pan.
Quel k'è lecardo de carne on d'ove on de
formagio,
75
anc n'abia el ben d'avanzo, perzò no'n
dé'l far
stragio.
La dexnovena è questa: no blaxma li
condugi,
quand tu e' a li convivii, ma di' k'illi
èn bon tugi.
In questa rea usanza multi homini ho zà
trovao,
digando : «Quest è mal cogio», on: «Quest
è mal
salao».
80
E la vingena è questa: a le toe menestre
attende;
entre altrù no guarda, se no forse per
imprende.
Lo ministrante se ghe manca ben dé
guardar per tuto,
ma s'el no ministrasse, el have esse
lovo e bruto.
Pos la vingena è questa: no mastruliar
per tuto 85
com' have esse carne on ove on semeiant
condugio.
Ki volze e ki mastrulia sor lo talier
cercando,
è bruto e fa fastidio al companion
mangiando.
L'oltra ke segue è questa: no te reze
villanamente,
se tu mangi con verun d'un pan
comunamente; 90
talia lo pan per ordene, no va' taliando
per tuto,
no va' taliando da le parte, se tu no
voi esse bruto.
La terza pos le vinge: no di' mete pan
in vin,
se tego d'un napo medesmo bevesse fra
Bonvesin.
Ki vol pescar entro vin, bevando d'un
napo
comego,
95
per meo grao, s'eo poesse, no bevereve
consego.
L'oltra è: no mete im parte per mezo la
companion
ni graellin ni squella, se no ghe fosse
grand cason.
On graellin on squella se tu voi mete in
parte,
per mezo ti lo di' mete pur da la töa
parte. 100
L'oltra è: ki fosse con femene sovra un
talier
mangiando,
la carne a si et a lor ghe debla esser
taliando.
L'omo dé plu esse intento, plu presto et
honorevre
ka no dé per rason la feme na
vergonzevre.
La sexta pos le vinge: de grand bontae
impensa 105
quand lo to bon amigo mangia a la töa
mensa.
Se tu tal i carne on pesso on oltre bon
pitanze,
da la plu bella parte ghe dibli cerne
inanze.
L'oltra ke segue è questa: no di' trop
agrezar
l'amico a casa toa de beve e de
mangiar; 110
ben di'-te receve l'amigo e farghe bella
clera
e darghe ben da spende e consolarlo
vontera.
L'octava pos le vinge: apresso grand
homo
mangiando,
astallate de mangiar tanfin k'el è
bevando.
Mangiando apresso d'un vescovo, tanfin
k'el beve
dra copa,
115
usanza drigia prende, no mastegar dra
boca.
L'oltra ke ven è questa: se grand homo è
da provo,
no di' beve sego a un'hora, inanze ghe
di' dar logo.
Ki fosse aprovo d'un vescovo, tanfin
k'el beverave,
no dé levar lo so napo, on k'el ghe
vargarave. 120
E la trentena è questa: ki serve, habia
neteza,
no faza illò presente ni spudha ni
bruteza.
A l'homo, tanfin k'el mangia, plu tosto
firave fastidio:
no pò trop esser neto ki serve a un
convivio.
Pos la trentena è questa: zascun cortese
donzello 125
ke se vol mocar al desco, co li drapi se
faza bello.
Ki mangia on ki ministra, no se dé mocar
co le die;
col i drapi da pei se monde, et use de
cortesie.
L'oltra ke ven è questa: le toe man sïan
nete,
ni li die entre orege ni 'l man sul cò
di' mette. 130
No dex a l'om ke mangia, s'el ha ben
nudritura,
a berdugar co le die in parte o sia
sozura.
La terza pos le trenta: no brancorar co
le man,
tanfin tu mangi al desco, ni gatorin ni
can:
no lese a l'homo cortese a brancorar li
bruti 135
co le man co le que el toca i apparegiai
condugi.
L'oltra è: tanfin ke tu mangi con homi
ni cognoscenti,
no mete le die in boca per descolzar li
dengi.
Ki se caza le die in boca anze k'el
habia mangiao,
sor lo talier comego no mangia per meo
grao. 140
La quinta pos le trenta: tu no te di'
lenze le die;
le die, ki le caza in boca, en
brutamente furbie.
Quel hom ke se caza in boca le die
impastruliae,
le die non èn plu nete, anze èn plu
brutezae.
La sexta cortesia si è pos la trentena:
145
se te fa mester parlar, no parla a boca
plena.
Ki parla e ki responde inanze k'el voie
la boca,
apena k'el poesse aleïnar negota.
Pos questa ven questa oltra: tanfin ke'l
companion
havrà lo napo a la boca, no ghe fa'
demandason; 150
se ben tu lo vo' appellar, de zo te fazo
avezudho,
no l'imbregar, da' ghe logo tanto k'el
havrà bevudho.
La trentaogena è questa: no recuitar ree
nove,
azò ke quilli k'èn tego no mangian con
reo core.
Tanfin ke i oltri mangiano, no di' nove
angoxose, 155
ma tax, on di' parolle ke sïan
confortose.
L'oltra ke segue è questa: se tu mangi
con persone,
no fa' rumor ni pleo, se ben g'avissi
rason.
S'alcun dri toi vargasse, passa oltra
fin a tempo,
azò ke quilli k'èn tego no habian
turbamento. 160
L'oltra è: se doia te prende de qualche
infirmitae,
al plu tu poi, compriva la toa
necessitae.
Se mal te senti al desco, no dexmostrar
la pena,
no fa' reo core a quilli ke mangian tego
insema.
Pos quella ven questa oltra: s'entro
mangial vedhissi
165
qualke sgivïosa cosa, ai oltri no'l
disissi.
On mosca on qualke sozura entro mangiar
vezando,
taxe, ke non habian sgivio quilli k'èn
al desco
mangiando.
L'oltra è: se tu porti squelle al desco
per servire,
sor la riva dra squella lo polex di'
tenire. 170
Se tu apilli le squelle col polex sor la
riva,
tu le poi mete in so logo senza oltro ke
t'aïdha.
La terza pos le quaranta è: se tu sporzi
la copa,
la summità del napo col polex mai no
toca.
Apil ia lo napo de soto e sporze con una
man: 175
ki ten per altra via, sì pò fi digio
villan.
La quarta pos le quaranta sì è, ki vol
odire:
ni graëllini ni squelle ni li napi di'
trop impire.
Mesura e mod h o dé esse in tute le
cosse ke sia:
ki oltra zo vargasse, no ave fà
cortesia.
180
L'oltra ke segue è questa: reté a ti lo
cugià,
se te fi tollegio la squella per
zonzerghe del mangià.
S'el è lo cugià entra squella, lo
ministrante impilia:
in tute le cortesie ben fa ki se
asetilia.
L'oltra ke segue è questa: se tu mangi
con cugial, 185
no dibli infulcir trop pan entro mangial.
Quellù ki fa emplastro entro mangial da
fogo,
el pò fastidïar a quilli ke ghe mangian
aprovo.
L'oltra ke segue è questa: se 'l to
amigo è tego,
tanfin k'el mangia al desco, sempre
imbocona
sego.
190
Se forse t'astallassi ni sazio fosse
anchora,
forse anc ello per vergonza
s'astallarave illora.
L'oltra è: mangiando con oltri a qualke
invïamento,
no mete entra guaina lo to cortello anze
tempo.
No governa lo cortello inanze ka li
companion: 195
fors oltro ven in desco donde tu no fe'
r ason.
La cortesia seguente è: quando tu he
mangiao,
fa' sì ke Iesù Criste ne sia glorificao.
Quel ke receve servisio d'alcun so
benvoliente,
sed el non lo regratia, ben è
descognoscente. 200
La cinquantena apresso si è, per la
dedrera,
lavar le man, po' bever del bon vin dra
carrera.
Le man pos lo convivio per poco pòn fì
lavae;
da grassa e da sozura elle èn po'
netezae.